Psychodietetyka

Gabinet psychodietetyczny to miejsce, w którym dostaniesz kompleksowe wsparcie - zarówno od strony dietetycznej jak i psychologicznej.

W gabinecie psychodietetycznym zaczynamy od zdefiniowania przyczyn, aby następnie móc zająć się konsekwencjami złych nawyków żywieniowych. Wierzę, że zmiany nawyków żywieniowych rozpoczynają się w głowie, a nie w jadłospisie. Podejście psychologiczne wykorzystywane w pracy psychodietetyka sprawia, że osiągnięte efekty są długotrwałe, a satysfakcja z włożonej pracy ogromna!

Efektem pracy z psychodietetykiem jest wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych, uregulowanie obszaru związanego z jedzeniem, ale przede wszystkim jest to poczucie panowania i pewności siebie w tym obszarze życia.

Wiedza psychodietetyka może okazać się pomocna szczególnie, gdy:

  • chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe na prawidłowe i zrzucić zbędne kilogramy,
  • chcesz poprawić stan odżywienia swojego organizmu,
  • wielokrotnie z niepowodzeniem stosowałaś/-łeś różne diety,
  • brakuje Ci motywacji i potrzebujesz wsparcia,
  • w sytuacjach stresujących reagujesz nadmiernym jedzeniem,
  • traktujesz jedzenie jako "lek na całe zło",
  • nie akceptujesz swojego ciała.

Psychodietetyk to moderator zmiany. Może być osobistym trenerem pomagającym w podjęciu decyzji do zmiany zachowań żywieniowych, jeśli nie sprzyjają one zdrowiu lub procesowi leczenia. Pomaga określić realne cele, podjąć odpowiednie działania, zbudować motywację i zaangażowanie, przewidzieć potknięcia i opracować programy zaradcze, czyli wspiera wszystkie działania, które podtrzymują zmianę, tak, aby nowe nawyki stały się naturalne i trwałe.

Często pacjenci zadają mi pytanie: Czym zajmuje się psychodietetyk?

Otóż zajmuje się poczuciem bezpieczeństwa, stoi za plecami podczas procesu odchudzania i delikatnie wskazuje drogę zmian.

Można być na diecie nawet 1 okrągły rok i zrzucić albo jak to ładnie powiedziane zgubić nawet 50 kg lecz gdy nie będzie zmian w naszym myśleniu o jedzeniu i postrzegania otaczającego świata ...to w bardzo krótkim czasie następuje powrót do punktu wyjścia...

Psychodietetyk dba o spokój, bezpieczeństwo, akceptację zrozumienie, edukację, wsparcie, dietę i wysiłek fizyczny  

Wszystkich ciekawych przemiany zapraszam

Po wizycie dietetycznej osoba, która do mnie przyszła dostaje zalecenia spisane na kartce, a potem się do nich stosuje. Psychodietetyka działa natomiast drugim torem – to nie jest tak, że po jednym spotkaniu następuje jakiś przełom, musi nastąpić tu pewien cykl – czasem jest to kilka wizyt, czasem kilkanaście. Na spotkaniach psychodietetycznych nie koncentrujemy się tylko na tym, co dana osoba dziś jadła, a poszerzamy to o aspekt psychologiczny, rozmawiamy na przykład na temat tego jak jedzenie wpływa na nasze życie i jak to się dzieje, że nie możemy się przed nim pohamować. Często temu w jaki sposób jemy trzeba się uważnie przyjrzeć i nie zawsze osoba odchudzająca się jest w stanie sobie sama z tym sama poradzić. Moim zadaniem jest pomóc takiej osobie, pokierować nią i pokazać jej na co powinna zwrócić uwagę. Psychodietetyka to tak naprawdę poszerzanie świadomości siebie, odkrywanie tego, co powoduje, że nie można się od jedzenia powstrzymać, poznawanie odruchów utrwalonych przez wiele lat.

Czyli pomoc psychodietetyczna może być trwalsza niż pomoc dietetyka?

Myślę, że bez tego wsparcia w bardzo niewielu przypadkach możliwe jest by schudnąć trwale – bo to, że osoby, które się do mnie zgłaszają schudną jest niemal pewne i po wizytach u dietetyka to następuje, ale jest jeszcze kwestia tego, czy to zostanie na stałe, czy tylko na kilkanaście tygodni, czasami kilkanaście miesięcy, kiedy osoba jest w stanie się sprężyć i powiedzieć, że teraz się za siebie zabierze. Ścisła dieta, wyrzekanie się pewnych produktów jest bardzo męczące, a nie zawsze tak naprawdę jest potrzeba, by ze wszystkiego rezygnować i by tak bardzo się męczyć. Ja jako dietetyk nie prowadzę głodówek, nie namawiam do tego, żeby z czegoś na stałe zrezygnować. Zwykle kiedy daję zalecenia, podkreślam, że pewne produkty albo potrawy trzeba będzie ograniczyć, ale nigdy nie mówię, że trzeba je całkowicie i na zawsze wyeliminować.

O czym rozmawia się z psychodietetykiem?

To są rozmowy, które pomagają odróżnić głód emocjonalny od fizycznego, bo często osoby mówią mi – jestem ciągle głodny/głodna – zjem kolację, tak jak mi pani zaleciła, ale wciąż czuję ten głód. Później rozmawiamy o tym, jaki to jest rodzaj głodu. To raczej mało prawdopodobne, aby w godzinę po w miarę rozsądnej pod względem ilości kolacji skarżyć się na burczenie, czy ssanie w brzuchu, jak wiele osób to opisuje. Wynika z tego, że jest to zupełnie inny rodzaj głodu, a moją rolą jest pomóc dwa głody rozróżniać. [więcej na temat tego jak wygląda wizyta u psychodietetyka w drugiej części wywiadu – przyp. red.]

Czym zajmuje się psychodietetyk ? To przede wszystkim  moderator zmiany. Wesprze Cię zarówno od strony dietetycznej jak i psychologicznej. Pomaga zdefiniować przyczyny, aby następnie móc zająć się konsekwencjami złych nawyków żywieniowych. Pomaga określić realne cele, podjąć odpowiednie działania, zbudować motywacje i zaangażowanie, przewidzieć potknięcia i opracować strategie podtrzymującą zmianę, tak, aby nowe nawyki stały się naturalne i trwałe. Psychodietetyk dba o spokój, bezpieczeństwo, edukuje i wspiera dietę oraz wysiłek fizyczny. Może być osobistym trenerem na każdym tym polu. 

W odróżnieniu od dietetyka , na spotkaniach nie koncentuje się tylko na tym co dana osoba zjadła ale poszerza to o aspekt psychologiczny. Ścisła dieta, wyrzekanie się pewnych produktów jest bardzo męczące, a i często niepotrzebne. Wspólna praca polega więc na rozmowach , które mają pomóc odróżnić głód emocjonalny od fizycznego, zrozumieć chęć sięgania po słodycze lub nocne objadanie. 

Wiedza psychodietetyka jest bardzo pomocna, gdy :

  • chcesz zmienić nawyki żywieniowe na prawidłowe i zrzucić zbędne kilogramy
  • wielokrotnie z niepowodzeniem stosowałaś różbne diety, 
  • traktujesz „jedzenie jako lek na całe zło„
  • nie akceptujesz swojego ciała,
  • brakuje Ci motywacji i potrzebujesz wsparcia , 
  • w sytuacjach stresujących reagujesz nadmiernym jedzeniem.